ශ්‍රී ලංකාවේ කෘෂිකර්මය සහ ග්‍රාමීය අංශයේ ස්ත්‍රී – පුරුෂ සමාජභාවය

ශ්‍රී ලංකාවේ කෘෂිකර්මය සහ ග්‍රාමීය අංශයේ ස්ත්‍රී – පුරුෂ සමාජභාවය

ශ්‍රී ලංකාවේ කෘෂිකාර්මික සහ ග්‍රාමීය අංශවල රටේ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමා භාවය තක්සේරුව ශ්‍රී ලංකා FAO විසින් පත් කර ඇත. මෙම තක්සේරුව ශ්‍රී ලංකාවට සංවිධානයේ මීළඟ දිගුකාලීන ආධාර සැලැස්ම සඳහා අවශ්‍ය දායකත්වයකි. එය රටේ කෘෂිකාර්මික හා ග්‍රාමීය සංවර්ධන ප්‍රතිපත්ති සහ වැඩසටහන් කෙරෙහි බලපෑම් කිරීමට ද අදහස් කෙරේ.

FAO ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය ප්‍රතිපත්තිය තුළ, ජාතික කෘෂිකාර්මික සහ ග්‍රාමීය සංවර්ධන ප්‍රතිපත්ති ක්‍රියාවලීන්හි ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය ප්‍රධාන ප්‍රවාහය සඳහා වන අවශ්‍යතාවලින් එකකි ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය රට තක්සේරු කිරීම. මෙම ඇගයුමට විස්තීර්ණ ඩෙස්ක් සමාලෝචනයක් සහ පරතරය විශ්ලේෂණයක් සහ අවධානය යොමු කණ්ඩායම් සාකච්ඡා, ප්‍රධාන පාර්ශවකරුවන්ගේ සම්මුඛ සාකච්ඡා සහ නිරීක්ෂණ ඇතුළත් ක්ෂේත්‍ර වැඩ ඇතුළත් විය. කෘෂිකාර්මික සහ ග්‍රාමීය අංශවල ස්ත්‍රී පුරුෂ පරතරය තීරණය කිරීම සඳහා ලිංගික-විසංයෝජනය කළ තොරතුරු නොමැතිකම තක්සේරුවේ ප්‍රධාන සීමාව නියෝජනය කරයි.

ශ්‍රී ලංකාව කාන්තාවන්ට සහ ගැහැණු ළමයින්ට හොඳ සෞඛ්‍ය ආවරණයක් ලබා දෙයි. ගර්භණී සමයේදී සහ කිරි දෙන මව්වරුන් සඳහා සෞඛ්‍ය සේවා ලබා ගත හැකිය. කෙසේ වෙතත්, කාන්තාවන්ගේ පෝෂණ තත්ත්වය වැඩිදියුණු කිරීම සඳහා සැලකිය යුතු ඉඩක් ඇත. ගර්භනී කාන්තාවන්ගෙන් අවම වශයෙන් සියයට 31ක් රක්තහීනතාවයෙන් පෙළෙන අතර ප්‍රජනක වයසේ සිටින නාගරික කාන්තාවන්ගෙන් සියයට 35 කට වඩා වැඩි බරක් ඇත.

පෙර පාසල්, ප්‍රාථමික සහ ද්විතීයික අධ්‍යාපනය සඳහා කාන්තාවන්ට නොමිලේ ප්‍රවේශය ඇත. කෙසේ වෙතත්, අධ්‍යාපනය සඳහා ප්‍රවේශය ශ්‍රම බලකායේ සහභාගීත්වයේ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවයේ වැඩිදියුණු කිරීම්වලට තුඩු දී නොමැති අතර කාන්තා කෘෂිකාර්මික කම්කරුවන්ට සමාන වැඩ සඳහා සමාන වැටුප් ලැබෙන තත්වයක් නිර්මාණය කර නොමැත. විශ්වවිද්‍යාලවලට බඳවා ගන්නා කාන්තාවන්ගේ ප්‍රතිශතය ඉහළ අගයක් ගත්තද ශ්‍රම බලකායේ කාන්තා සහභාගිත්වය අඩුය. රටේ විශ්වවිද්‍යාල සිසුන්ගෙන් සියයට 60කට ආසන්න ප්‍රමාණයක් කාන්තාවන් බව විශ්වවිද්‍යාල ප්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභාව විසින් හෙළිකර ඇත. (UGC, 2016).

වසර 15ට වැඩි සමස්ත කාන්තා ජනගහනයෙන් කාන්තාවන්ගේ ශ්‍රම බලකා සහභාගීත්ව අනුපාතය සියයට 36.4කි (සංගණන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව, 2017c). මීට අමතරව, රට තුළ සේවයේ නියුතු සමස්ත කාන්තාවන්ගෙන් 29.7%ක් කෘෂිකර්ම අංශයේ සේවය කරති (සංගණන හා සංඛ්‍යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව, 2017c). මෙම කාන්තාවන්ගෙන් බහුතරයක් ‘කුඩා ආර්ථිකයේ’ කොටසක් ලෙස සැලකෙන යැපුම් කෘෂිකර්මාන්තය සිදු කරයි. පිරිමින් වී ගොවිතැනෙහි නියැලෙන අතර වැඩි වටිනාකමක් ඇති නැවුම් නිෂ්පාදන විශාල ප්‍රමාණයක් වෙළෙඳපොළේ විකිණීමට ඇත.

කෘෂිකාර්මික ක්ෂේත්‍රවල ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ අසමානතාවය හේතුවෙන් කෘෂිකර්මාන්තයේ ඵලදායිතා පාඩු සහ ආර්ථික වාසි අඩුවීම සහ පිරිමින්ට සමාන අවස්ථා කාන්තාවන්ට ලබා දීමෙන් ලබා ගත හැකි අමතර ප්‍රතිලාභ ජාතික මට්ටමින් ගණනය කිරීමට දේශීය ආර්ථික විද්‍යාඥයින් සහ ප්‍රතිපත්ති සම්පාදකයින් සුළු පර්යේෂණ සිදු කර ඇතත් කෘෂිකාර්මික වටිනාකම් දාමයට සහ යැපුම් කෘෂිකර්මාන්තයට කාන්තාවන් ලබා දුන් දායකත්වය ප්‍රමාණාත්මකව ගණනය කර නොමැත. එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස මෙම ක්‍රියාවලි සහ අංශවල කාන්තා භූමිකාව හඳුනාගෙන නොමැත.

කෘෂිකාර්මික නිෂ්පාදන සහ ජීවනෝපාය සඳහා ඉතා වැදගත් වන සම්පත් වෙත ප්‍රවේශ වීම සහ පාලනය කිරීම (උදා: ඉඩම්, ජලය සහ යෙදවුම්), වෙළඳපළ වෙත ප්‍රවේශය සහ නිපුණතා පුහුණුව සඳහා ප්‍රවේශය තුළ විශාල ස්ත්‍රී පුරුෂ අසමානතා පවතී. ශ්‍රී ලංකාවේ ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාව ඉඩම් හිමිකම සම්බන්ධයෙන් වෙනස් කොට සැලකීමක් නොකරයි. කෙසේ වෙතත්, ශ්‍රී ලංකාවේ ඉඩම් සංවර්ධන ආඥාපනත සහ අනෙකුත් චාරිත්‍රානුකූල නීතිවල ස්ත්‍රී පුරුෂ භේදය හේතුවෙන් ඉඩම් හිමිකමෙහි අසමානතා දිගටම පවතී. රටෙහි ඇති සියලුම පුද්ගලික ඉඩම්වලින් කාන්තාවන්ට අයත් වන්නේ සියයට 16ක් පමණි (කෘෂිකාර්මික හා පරිසර සංඛ්‍යාලේඛන අංශය, 2002). මෙම ඉඩම් හිමිකම නොමැතිකම කාන්තාවන්ට කෘෂිකාර්මික වත්කම්, සේවා සහ ප්‍රතිලාභ ලබා ගැනීමේ හැකියාව සීමා කරයි (උදා සහනාධාර, ණය සහ වාරි ජලය).

වාරිමාර්ග සංවිධාන ලියාපදිංචිය පිළිගන්නේ ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රධාන වාරි බෝගය වන වී සහල් වගා කිරීම සඳහා ඉඩම් හිමි ගොවීන්ගෙන් පමණි. එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස ඉඩම් අයිතියක් නොමැති කාන්තාවන්ට රජය විසින් සපයනු ලබන ජලය සඳහා විධිමත් ප්‍රවේශයක් නොමැත. කාන්තාවන්ට මූලික කෘෂිකාර්මික යන්ත්‍රෝපකරණ සහ තාක්ෂණයන් හුරු නැත. ඔවුන් සතුව කෘෂිකාර්මික යන්ත්‍රෝපකරණ නොමැති අතර කෘෂිකාර්මික යන්ත්‍රෝපකරණ භාවිතා කළ හැකි ස්වාධීන කොන්ත්‍රාත්කරුවන් ලෙස සේවයේ නිරත නොවේ.

ඇගැයීමේ සොයා ගැනීම්වලින් පෙනී යන්නේ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය ප්‍රධාන ප්‍රවාහයේ ප්‍රතිපත්ති, උපාය මාර්ග සහ වැඩසටහන් කෘෂිකර්ම අංශ තුළ නොමැති තරම් බවයි. ස්ත්‍රී ඉලක්ක කරගත් වැඩසටහන් බොහෝ විට කාන්තාවන්ට සම්බන්ධ ක්‍රියාකාරකම් වලදී සහාය ලබා දී ඇත

කෙසේ වෙතත්, මෙම වැඩසටහන් කාන්තාවන්ට සම්පත් වෙත ප්‍රවේශය සහ පාලනය වැඩි දියුණු කිරීමට සැලසුම් කර නොමැත. ඔවුන් කෘෂිකාර්මික මෙහෙයුම්වල සක්‍රීය සහභාගීවන්නන් ලෙස කාන්තාවන් ප්‍රවර්ධනය කර නැත, කෘෂිකාර්මික ආධාරවල සාධාරණ කොටස ලබා ගැනීමට හෝ තීරණ ගැනීමේ ක්‍රියාවලීන්ට සමානව සහභාගී වීමට ඔවුන්ට හැකියාව ලබා දී නැත.

ජාත්‍යන්තර සංවර්ධන ආයතන සහ ජාත්‍යන්තර සහ ජාතික රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන (NGO) විසින් සහය දක්වන කාන්තා ඉලක්ක කරගත්, කුඩා පරිමාණ ආකෘති සහ නියමු වැඩසටහන් වලින් උගත් පාඩම් ප්‍රතිපත්ති සහ වැඩසටහන් තීරණ වල ප්‍රධාන ධාරාවේ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය සඳහා ඵලදායී ලෙස භාවිතා කර නොමැත. මෙම මුල පිරීම් ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතා ප්‍රතිපත්ති ගෙන ඒමට සහ ගොඩනැගීමට හැකි ක්‍රියාමාර්ගවලට තුඩු දී නොමැත.

කෘෂිකාර්මික ශ්‍රම බලකායෙන් වැටුප් ලබන ශ්‍රමිකයන් සහ වැටුප් නොලබන පවුල් සේවිකාවන් වශයෙන් කාන්තාවන් විශාල කොටසක් වේ. ඔවුන්ගේ සාධාරණ කොටස ඔවුන්ට ලැබෙන බව සහතික කිරීම සඳහා ඔවුන් වැඩි අවධානයක් ලැබිය යුතුය.

රජයෙන් සහනාධාර ලබා ගැනීමේදී පිරිමින්ට වඩා කාන්තාවන්ට දුෂ්කරතා ඇත. කෘෂිකාර්මික ක්ෂේත්‍රයේ දෘශ්‍යතාව නොමැතිකම නිසා මෙම දුෂ්කරතා ඇති වේ. කාන්තාවන් ඉඩම් හිමිකරුවන් නොවන බැවින් ඔවුන් ගොවිජන සේවා මධ්‍යස්ථානවල ලියාපදිංචි වී නොමැත. තීරණ ගැනීමේ තනතුරුවල ඔවුන්ගේ පැමිණීම ඉතා දුර්ලභ වන ග්‍රාමීය සංවිධානවල කාන්තාවන්ට හඬක් නොමැති අතර තීරණ ගැනීමේ හැකියාවක් නොමැත.

කාන්තාවන් ප්‍රාථමික නිෂ්පාදකයන් ලෙස කෘෂිකාර්මික වටිනාකම් දාමයේ පහළ කෙළවරේ ද සේවය කරයි. වෙළඳාම හා කෘෂිකාර්මික නිෂ්පාදනවලට අගය එකතු කිරීම සම්බන්ධ ක්‍රියාකාරකම්වලට ඔවුන් සහභාගී වන්නේ කලාතුරකිනි. කෘෂිකාර්මික නිෂ්පාදනයේ නියැලී සිටින කාන්තාවන්ට පුහුණුව ලබා ගත හැකි විට, එය බොහෝ දුරට යොමු වන්නේ ක්ෂුද්‍ර ව්‍යවසායන් (උදා: රසකැවිලි සහ කෙටි කෑම සෑදීම) සඳහා ය. මෙම පුහුණුව මගින් කාන්තාවන්ට වී වගා කිරීමේ නවීන ක්‍රම හෝ වෙනත් ඉහළ වටිනාකමක් ඇති ක්ෂේත්‍ර භෝග වගා කිරීම සහ යන්ත්‍ර සූත්‍ර හැසිරවීම පිළිබඳව වැඩි වටිනාකමක් ඇති සහ වැඩි පරිමාණ කෘෂිකර්මාන්තයට සහභාගී වීමට හැකියාවක් නැත.

තීරණ ගන්නන් වූ ප්‍රධාන පාර්ශ්වකරුවන් සමඟ කළ සාකච්ඡාවලින් පෙන්නුම් කළේ, වැඩසටහන් සැලසුම් කිරීමේදී ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය සම්බන්ධ කර ගැනීමටත්, තීරණ ගන්නියන් බවට පත්වීමට කාන්තාවන් සවිබල ගැන්වීමට සහ ඔවුන්ට ඉහළ ආදායම් ඉපැයීමට අවස්ථාව ලබා දෙන වැඩසටහන් සංවර්ධනය කිරීමටත් ඔවුන් නොදන්නා බවයි.

කාන්තාවන්ට බලගතු ජාල සහ වෙලඳපොළවල් සඳහා අඩු සම්බන්ධතා ඇති අතර සැලකිය යුතු ප්‍රාග්ධනය සඳහා අඩු ප්‍රවේශයක් ඇත. එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස කාන්තාවන් වාණිජ කෘෂිකර්මාන්තයට සහ මධ්‍ය පරිමාණ කර්මාන්තවලට සම්බන්ධ වන්නේ ඉතා අඩුවෙනි.

නිර්දේශ

මෙම ඇගයුමේ යෝජිත නිර්දේශ රජයේ, සංවර්ධන ආයතනවල සහ පෞද්ගලික අංශයේ පාර්ශවකරුවන් සමඟ ඒකාබද්ධව සකස් කර ඇත. ඒවා සැලසුම් කර ඇත්තේ රජයට සහ කෘෂිකාර්මික හා ග්‍රාමීය සංවර්ධනයේ සෘජුව නියැලී සිටින අනෙකුත් හවුල්කරුවන්ට සහාය වීම සඳහා ය.

ඒවා ප්‍රතිපත්ති, වැඩසටහන සහ ආයතනික මට්ටමින් යෙදිය හැකිය.

අ) සංවර්ධන හවුල්කරුවන්, ජාතික සැලසුම් දෙපාර්තමේන්තුව සහ අදාළ අමාත්‍යාංශ සමඟ එක්ව, බෝග සහ පශු සම්පත් නිෂ්පාදනය, ධීවර හා ජලජීවී වගාව, වන විද්‍යාව සහ කෘෂිකාර්මික අගය දාම සහ ප්‍රධාන ධාරාවේ ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය සම්බන්ධ සියලු ප්‍රතිපත්ති මෙම ප්‍රතිපත්තිවලට සමාලෝචනය කළ යුතුය. මෙම සමාලෝචනය සිදු කිරීම සහ වෙනස්කම් ක්‍රියාත්මක කිරීම සඳහා ප්‍රමාණවත් අයවැය ප්‍රතිපාදන සහ ප්‍රතිපාදන ලබා දෙන බවට ඔවුන් සහතික විය යුතුය.

ආ) රජයේ සහ පෞද්ගලික අංශයේ සෑම තරාතිරමකම තීරණ ගන්නන් ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය සම්බන්ධ ගැටලු පිළිබඳව සංවේදී විය යුතුය. සැලසුම් චක්‍ර සහ අයවැය අභ්‍යාසවල ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය ඇතුළත් කිරීමට සහ කාර්ය සාධනය නිරීක්ෂණය කිරීමට සහ මැනීමට ඔවුන්ට හැකි වන පරිදි ඔවුන්ගේ හැකියාවන් ගොඩනගා ගත යුතුය. මෙය සිදු කළ යුත්තේ අර්ථාන්විත ගිල්වීමේ පුහුණුවක් හරහා වන අතර එමඟින් තීරණ ගන්නන් අවශ්‍ය වෙනස්කම් කිරීමට කැප වේ.

ඇ) මෙම සංවිධානවල වර්තමාන සම්මතයන් සහ ප්‍රමිතීන්හි වෙනස්කම් ප්‍රවර්ධනය කිරීම සඳහා FAO සමඟ වැඩ කරන ගොවි සංවිධානවල සාමාජිකයින් අතර ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ දැනුවත්භාවය ඉහළ නැංවීම ඉතා වැදගත් වේ. ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ අසමානතාවය ආමන්ත්‍රණය කිරීම සඳහා ප්‍රතිසංස්කරණ අවශ්‍ය වන අතර කාන්තාවන් සවිබල ගැන්වීමෙන් සහ පිරිමින්ට සමානව සැලකීම තුළින් ආදායම් සහ ඵලදායිතාව උපරිම කිරීමට පවතින විභව අවස්ථා අවබෝධ කර ගැනීමට අවශ්‍ය වේ. වාරි ජලය සඳහා ප්‍රවේශය සහ සහනාධාර සහ පුහුණුව සඳහා සුදුසුකම් නිර්ණායක කෙරෙහි ගොවි සංවිධානවලට බලපෑම් ඇත. ශ්‍රම බලකායේ කාන්තා සහභාගීත්වය ඉහළ නැංවීමට සහ කාන්තාවන්ට සමාන කොන්දේසි යටතේ සේවය කිරීම සහ සාධාරණ වැටුප් ලැබීම සහතික කිරීම සඳහා මෙම සංවිධානවල හැකියාවන් වැඩිදියුණු කිරීමට උත්සාහ කළ යුතුය.

ඈ) ඉඩම් අයිතිය සහ රාජ්‍ය හෝ පෞද්ගලික ඉඩම්වල උරුමය සම්බන්ධ ප්‍රදේශවල කාන්තාවන්ට වෙනස්කම් කරන ඉඩම් නීති සහ චාරිත්‍රානුකූල නීති සම්බන්ධයෙන් යෝජිත නීතිමය හා නියාමන ප්‍රතිසංස්කරණ සම්පූර්ණ කිරීම වැදගත් වේ.

e) කාන්තා සහ පිරිමි සවිබල ගැන්වීම ඕනෑම ආකාරයක ග්‍රාමීය සංවර්ධනයක පෙර නිමිත්තක් විය යුතුය. ජීවනෝපායන් වැඩිදියුණු කිරීම සඳහා සැලසුම් කර ඇති වැඩසටහන් ඇතුළුව නිශ්චිත වැඩසටහන් ක්‍රියාත්මක කිරීමට සහ ඉලක්ක කිරීමට පෙර කාන්තා සවිබල ගැන්වීමේ ක්‍රියාවලිය ආරම්භ කළ යුතුය.

f) කෘෂිකාර්මික අංශවල සේවය කරන කාන්තාවන්ට අවශ්‍ය තාක්ෂණික කුසලතා සහ දැනුම වහාම තීරණය කිරීම වැදගත් වන අතර, මෙම කුසලතා සහ දැනුම අවශ්‍ය සහ ඉල්ලා සිටින කාන්තාවන් පුහුණු කිරීම සඳහා ක්‍රියාදාමයන් සකස් කිරීම වැදගත් වේ. මෙම පුහුණු මුලපිරීම් වර්ධනය කිරීමේදී කාන්තාවන්ගේ ප්‍රායෝගික අවශ්‍යතා සහ වර්තමාන බාධාවන් සැලකිල්ලට ගත යුතුය.

g) ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ ක්‍රියාකාරී සැලසුම් ක්‍රියාත්මක කිරීම සඳහා ප්‍රධාන අමාත්‍යාංශ සහ දෙපාර්තමේන්තු තුළ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය සවිබල ගැන්වීමේ ඒකක සහ ස්ත්‍රී පුරුෂ කේන්ද්‍රස්ථාන ස්ථාපිත කළ යුතුය.

h) පළාත් සහ දිස්ත්‍රික් මට්ටමින් තීරණ ගන්නන්ට සහ නිලධාරීන්ට ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය පිළිබඳ ප්‍රායෝගික පුහුණුව ලබා දිය යුතු අතර ප්‍රායෝගික උදාහරණ භාවිතා කරමින් ප්‍රජා සැකසුම් තුළ සිදු කළ යුතුය. මෙම පුහුණුවේ පළමු අදියර දැනුවත් කිරීම සහ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ සංවේදී කිරීම ඇතුළත් වේ. ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය විශ්ලේෂණය, ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය අයවැයකරණය සහ වැඩසටහන් සකස් කිරීම සහ ක්‍රියාත්මක කිරීම, සහ අධීක්ෂණය සහ ඇගයීම සම්බන්ධයෙන් ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය ප්‍රධාන ප්‍රවාහය පිළිබඳ වඩාත් උසස් පුහුණුවක් සමඟින් දෙවන අදියරෙන් පසුව මෙය සිදු කෙරේ. දෙවන අදියර ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ විගණන පැවැත්වීමේ වැදගත්කම ද අවධාරණය කරනු ඇත.

i) ග්‍රාමීය කාන්තාවන්ගේ උපාය මාර්ගික අවශ්‍යතා සාකච්ඡා කිරීම සඳහා ක්‍රියාකාරී කණ්ඩායමක් කැඳවිය යුතුය. විශේෂයෙන් වැඩිවන වයෝවෘද්ධ කාන්තාවන් සඳහා ආර්ථික අවස්ථා, දේශපාලන සහභාගීත්වය, රැකියා සහ සමාජ ආරක්ෂණය සම්බන්ධ ක්ෂේත්‍ර ගණනාවක කාන්තාවන්ගේ තත්ත්වය වැඩිදියුණු කිරීමට ක්‍රියාකාරී කණ්ඩායමට උපකාර කළ හැකිය.

j) රජයේ ආයතන සහ රාජ්‍ය බැංකු එක්ව ග්‍රාමීය කාන්තාවන් ඉලක්ක කර ගනිමින් ප්‍රචාරණ ව්‍යාපාර දියත් කළ යුතු අතර කාන්තාවන්ට සාධාරණ පොලී අනුපාත යටතේ ණය ලබා ගැනීමට සහ රක්ෂණයට ප්‍රවේශය ලබා ගත හැකි සේවාවන් ප්‍රවර්ධනය කළ යුතුය. මෙම සේවාවන්ට විශාල ව්‍යාපාරවල නිරත වීමට අවශ්‍ය කාන්තාවන්ට ඉහළ වටිනාකමින් යුත් ණය ලබා දීමට හැකි විය යුතුය.

k) කෘෂිකාර්මික හා ග්‍රාමීය සංවර්ධන කටයුතුවල යෙදී සිටින සියලුම අමාත්‍යාංශ සහ දෙපාර්තමේන්තු ලිංගිකත්වය සහ ස්ථානය අනුව වෙන් කර ඇති දත්ත රැස් කිරීම හැකි ඉක්මනින් ආරම්භ කළ යුතුය. නව පරිශීලක-හිතකාමී සහ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවයට සංවේදී දත්ත රැස්කිරීම් සහ තොරතුරු පද්ධති පිහිටුවීම සඳහා දත්ත කළමනාකරණය සඳහා වත්මන් ආකෘති සංශෝධනය කළ යුතුය.

l) කෘෂිකාර්මික ව්‍යාප්ති සේවාවන්හි ආයතනික ව්‍යුහය තුළට ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය ප්‍රධාන ප්‍රවාහය කළ යුතුය. වගකිවයුතු නිලධාරීන් අතර ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ දැනුවත්භාවය ඇති කිරීමට සහ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ ගැටළු විසඳීම සඳහා ඔවුන්ගේ හැකියාවන් ශක්තිමත් කිරීමට ක්‍රියා කළ යුතුය. කෘෂිකාර්මික ව්‍යාප්ති සේවා පද්ධතිය මඟින් විවිධ වගා ක්‍රම සහ සහතික කිරීමේ සහ වර්ගීකරණ පද්ධතිවල තාක්‍ෂණික සහය සහ පුහුණුව අවශ්‍ය කාන්තාවන් කොපමණ දැයි තීරණය කළ යුතුය. ඔවුන්ගේ නිපුණතා මට්ටම තක්සේරු කිරීම; වෙළඳපල ඉල්ලුමක් ඇති කෘෂිකාර්මික භාණ්ඩ නිෂ්පාදනය කිරීමට අවශ්‍ය කුසලතා මෙම කාන්තාවන්ට ඇති බව සහතික කරන සුදුසු පුහුණු වැඩසටහන් සැලසුම් කළ යුතුය.

මූලාශ්‍රය

COUNTRY GENDER ASSESSMENT OF AGRICULTURE AND THE RURAL SECTOR IN SRI LANKA

Food and Agriculture Organization of the United Nations,